Om det här med att hitta sitt drömjobb… och inte söka det.

15 Nov

Hittade ett jobb igår som skrek ”SÖK MIG!!”. Precis det jobbet jag vill ha, det jag är utbildad till + en del assistents- och receptionsjobb. En lagom start, precis ett sånt jobb jag har sagt i flera år att jag vill börja med när jag har pluggat klart. Och det är dessutom i Dalarna. Problemet? Det är 9 mil bort från där vi ska bo. Att pendla 9 mil här på västkusten är inga problem – jag gör det varje dag till jobbet. Men det är på motorväg. 9 mil på liten skogsväg mitt i smällkalla vintern är inte samma sak. Lär ta ungefär hundra år att komma fram, med tanke på hur långsamt jag kör så fort det är snö på vägen. För att inte tala om hur mycket man lär lägga ut i bränslekostnad varje månad om man inte har någon att pendla med. Då kunde man lika gärna skaffat sig en lägenhet och veckopendlat. Och det är jag inte så värst sugen på, även om jag självklart hade gjort det om det var det enda som fanns att välja på. Dessutom var det tillträde inom en snar framtid, och då får jag inte gjort min praktik – vilket i förlängningen innebär att jag inte får ut mitt kursbevis; alltså: jag blir inte färdigutbildad. Så nej, det blir nog inte att jag söker. Jag får göra min praktik så jag är helt klar innan jag söker jobb och hålla tummarna för att det behövs en sån som jag på närmare håll sen! Annars lär jag säkert få sota för att jag inte har gjort klart utbildningen längre fram.

Men det är spännande när det är så himla nära att börja nu – livet, blev alldeles exalterad när jag såg annonsen! ^_^

 

 

Kommentera

