Weekend i Dublin

17 Dec

I torsdags morse drog jag och min sambo iväg på weekend i Dublin. Mellanlandning + obligatorisk reseöl på Kastrup och därefter en kort flygtur över havet innan vi landade på Irland.

Fick en stor överraskning på flygplatsen i form av skyltar, reklam osv på iriska – vi visste knappt att det fanns ett språk som hette iriska, än mindre att det är så många som talar det. Är tydligen så att myndigheter ska uttrycka sig på iriska, om jag har förstått det hela rätt, så alla gatskyltar, informationsskyltar, etc var skrivna på det språket. Som tur var skyltarna även skrivna på engelska så att såna som vi skulle förstå vad det var frågan om. Köpte en tor-biljett mellan Dublin centrum och flygplatsen för €10/person och hoppade på bussen som tog oss in till stan. Checkade in på hotellet direkt när vi kommit fram, käkade lunch i baren bredvid hotellet och drog därefter ut på promenad genom stan bort till Guinness Store House!

En tur i den gamla Guinness-fabriken avslutades i baren på toppen med 360-graders utsikt över stan. En pint ingick i entrebiljetten, och även om jag inte är överförtjust i just Guinness så var det nåt speciellt med att sitta just där och smutta på den. Kan dessutom tillägga att hela stan har Guinness-feber. ALLA dricker Guinness, det görs reklam för Guinness överallt och deras logga går att hitta i precis varenda hörne. Kul!

Det var mörkt när vi gick hem från Guinness Store House, och efter en mellanlandning på Rick’s Burgers för kvällsmat gick vi hem till vårat hotell i mysiga Temple Bar. La oss och kollade på TV en stund innan vi somnade framför den iriska varianten av Hem till Gården. Kl 19:30 (20:30 Svensk tid). Till vårat försvar gick vi upp kl 03:45…

Vaknade vid 07:00 i fredags morse och släpade oss ut på stan vid 08:30 i jakt på frukost. Hittade ett kanonbra fik på en bakgata någonstans som serverade riktigt bra frukost bestående av bacon, äggröra, toast, pannkakor och färskpressad apelsinjuice. När vi kom ut vid 10 hade solen fortfarande inte riktigt gått upp.

I St Stephen’s Green, parken nedanför den stora shoppinggatan (Grafton Street), var det 18 grader och det blommade i både träd och rabatter. Tog en sväng in på ett gammalt shoppingcenter och köpte med oss lite souvenirer innan vi långsamt (dvs i ta-en-öl-här-och-där-tempo) drog oss tillbaka mot hotellet, mitt på dagen, för att ladda om innan vi skulle iväg på nytt för sen lunch och bio.

Liffey Bridge/Halfpenny Bridge över floden Liffey. Drog och käkade lunch på Irlands motsvarighet till den Amerikanska 1950-tals diner-kedjan Johnny Rocket’s : Eddie Rocket’s! Samma inredning, samma utstyrsel på personalen, i stort sett samma meny. Och dessutom himla gott. Gick därefter och kollade på The Hobbit: The Desolation of Smaug på IMAX-bion Cineworld. Kanonbra film, men jag har lite svårt för det här med 3D-film så min hjärna var helt mossig när vi väl kom ut 3 timmar senare. Laddade om på hotellrummet innan vi gick och åt sen middag vid 22 på Hard Rock Café i Temple Bar. Som på alla Hard Rock så spelades allt annat än hårdrock, men det får man väl tåla om maten är bra, och det var den ju. Synd bara att musiken var så hög att man fick skrika för att höra varann över bordet. Ett plus dock för att i stort sett alla på stället – och på alla andra pubar med för den delen – hade på sig fantastiskt fula jultröjor med tomtar, renar, fulla isbjörnar eller pingviner på. De flesta av dom var på pubrunda (sök på 12 Pubs, himla bra idé!) och resten hade på sig tröjorna bara för att det var jul. Fint.

Lördagen bjöd på en bedrövlig hotellfrukost (är det något min sambo har lärt mig så är det följande: ”Man får ALDRIG slänga bacon!” När det då är han som spottar ut frukostbaconet så säger det det mesta…) följt av fullständigt bedrövligt väder. Solen och värmen från fredagen var fullständigt bortblåst till förmån för snålblåst och spöregn. Vandrade planlöst runt på stan i tre timmar innan vi vid 14-tiden gav upp och satte oss på en pub för att ta en öl. Och där blev vi sittande. Hade en gång tänkt gå på julmarknad, men med tanke på vädret – och hur svårt det skulle bli att få tag på ett bord på en pub senare på eftermiddagen – så satt vi kvar. Från början var vi inte så många, alla borden var visserligen upptagna, men inte mer. Det dröjde dock inte länge innan hela lokalen var knökfull med glada Guinness-drickare och vid 17-tiden var det lika livat som hemma på krogen en lönehelg. Helt grymt! Avslutade kvällen med att först leta ihjäl oss efter en Indisk restaurang och sen istället hamna på en Mexikansk – Italiensk restaurang. Mängder med folk på utsidan som trotsade kylan och blåsten och sprang från krog till krog  utan ytterkläder (gärna barbenta i miniklänningar och högklackat på hala kullerstensgator). Själva satt vi inne i värmen, ätandes tapas, carbonara och tacos och var glada för att inte behöva vara förkylda när vi vaknade dagen efter.

Så kom söndagen och det var dags att åka hem. Flyget gick 13:25 så vi hade förmiddagen på oss att ta en sväng på stan och äta frukost, men inte heller denna gången blev det något att ha (varför steker dom inte sitt bacon i Dublin?! Bara värmer det lite – om man har tur). Nästa gång blir det pannkaksfrukost för hela slanten, det är då en sak som är säker om man kommer tillbaka hit. Och det lär man göra, helt fantastisk stad. Eftersom det inte är någon jättestad vi pratar om, och stadskärnan i sig är rätt liten, så är det promenadavstånd till det mesta. Fina gamla byggnader, glada människor och massor att se och göra. Kanonställe för en weekend!

2 svar to “Weekend i Dublin”

1. Johannas Retro 19 december, 2013 den 11:36 #

Åh, ser väldigt mysigt ut!
    Och massa go öl såklart! 😉

SV: Naw så söt du är, tack! 🙂
    Okej, men är ju så för vissa, är man inte uppväxt med fisk så lär man ju sig inte att gilla det heller ^^

2. nickolina 13 januari, 2014 den 17:22 #

men va mysig staden verkar, hoppas all är bra med dig 😀